Am fost la întâlnirea cu muzica de orgă a marelui compozitor Johann Sebastian Bach. Știm cu toții că cea mai bună acustică din oraș este la Bazilica Romano-Catolică, așa că m-am bucurat că pot auzi din nou acea orgă, joi seara.

Credeți sau nu, e un instrument muzical vechi de peste 250 de ani și care, în 2022, a fost reabilitat cu frumoasa sumă de 352.000 de euro, chiar în județul Harghita. Mi-am pus întrebarea dacă banii cheltuiți și timpul alocat acestei reparații sunt pe deplin justificați și ea va mai funcționa ca odinioară, știind că a fost, fără întreruperi, un instrument de bază în cei peste două sute de ani de când a fost făcută cadou bisericii orădene de către împărăteasa Austriei Maria Tereza.

La clape s-a aflat Péter Bernadette. Ea are un masterat la Pontificio Istituto di Musica Sacra din Roma, luat în 2009. În prezent este profesoară la Liceul de Artă din Baia Mare, activează ca organist și dirijează corul renascentist Cantate Domino.

Concertul a început cu Preludiu și Fugă în Mi bemol major BWV 552, iar, în decursul unei ore, sunetele au purtat pe rând mesajele sensibilității acestui compozitor de la începutul veacului al XVIII-lea până la noi, oameni ai telefonul mobil și ai internetului.
Solemnitatea muzicii religioase, mai ales la intensitatea unui instrument ca orga, te face să te simți în alte timpuri, să uiți de preocupările tale curente și să te apropii de sacru. Te simți așa doar pentru că se întâlnește barocul din muzică cu cel din arhitectura acestei biserici deosebite sau să fie vorba doar de magia și măiestria compozitorului, care a fost un instrumentist și un creator de excepție din istoria muzicii?…

Au urmat:
-Nun komm, der Heiden Heiland BWV 659,
-Trio Super Nun komm, der Heiden heiland BWV 660
-Kyrie, Gott Vater in Ewigkeit BWV 672,
-Von Gott will ich nicht lassen BWV 658,
-Fantazie și Fugă în Do minor BWV 537.

La final, un pic de ezitare, ca și cum și-ar fi ținut respirația, publicul, nu prea numeros, s-a ridicat în picioare și a aplaudat prestația artistei, care a coborât de la balconul cu orga, în biserică.

Acestea sunt gesturi de minimă recunoștință când asistăm la strădania unor artiști de a ne aduce bucurie, de a ne face părtași la rezultatul studiilor lor de sute de ore de muncă la instrumente atât de deosebite cum este și orga.
O mai bună promovare a concertului ar fi adus mult mai mulți iubitori ai muzicii lui Bach în stranele de la Bazilică. Pot doar spera ca următorul eveniment muzical, care va avea loc în curtea Palatului Episcopal Romano-Catolic în 3 septembrie, „Bach în aer liber” (făcând parte din programul INITIO al Filarmonicii orădene), se va bucura de mai mult interes din partea publicului meloman, arătându-ne că simbolistica și genialitatea acestui creator nu are termen de expirare.
Monica Uivaroșan