Similitudini în Cenzură: De la Marșul LGBT Interzis de Bolojan la Boicotul Intervision

Printr-o ironică răsturnare de situație a istoriei contemporane, statele occidentale au demonstrat în septembrie 2025 un comportament care amintește puternic de metodele regimurilor totalitare comuniste pe care le-au combătut decenii întregi. Prin interzicerea participării reprezentanților lor la concursul Intervision 2025, Occidentul a recurs la aceleași tacticici de cenzură și restricții politice pe care le-a condamnat constant în timpul Războiului Rece.

Cazul cel mai flagrant caz recent este cel al cântăreței VASSY, cetățeană atât americană, cât și australiană, care a fost obligată să se retragă din finala Intervision 2025 datorită „presiunilor politice fără precedent din partea Guvernului Australian”. Organizatorii concursului au precizat că această decizie a fost luată cu doar câteva ore înainte de spectacolul final, într-o manieră care amintește de metodele brutale ale cenzurii comuniste.

Ironia situației devine și mai profundă când constatăm că VASSY, o susținătoare a comunității LGBT, a fost oprită să participe la un eveniment cultural de către un guvern occidental „democratic”, în timp ce Statele Unite au rămas în competiție reprezentate în juriu de un membru al legendarei trupe Deep Purple. Această schizofrenă politică demonstrează până la ce punct statele vestice sunt dispuse să meargă pentru a-și impune agenda politică asupra libertății artistice.

Comportamentul cenzorial al statelor occidentale în cazul Intervision 2025 nu reprezintă un fenomen izolat, ci se înscrie într-un pattern mai larg de restricții asupra libertății de expresie. Un exemplu elocvent din România este interzicerea repetată a Marșului Pride din Oradea de către echipa primarului Florin Birta, „omul lui Bolojan”, care a blocat pentru al treilea an consecutiv manifestările comunității LGBTQ+ din oraș.

Primăria Oradea a invocat lucrări edilitare și alte adunări publice pentru a justifica interdicția, dar organizatorii susțin că aceasta reprezintă o „strategie deliberată de obstrucționare”. Această tactică amintește puternic de metodele comuniste de suprimare a drepturilor civile prin pretexte tehnice și birocratice.

Paradoxul este izbitor: în timp ce guvernele occidentale condamnă restricțiile rusești asupra comunității LGBTQ+ și utilizează acest argument pentru a justifica boicotarea Intervision 2025, în același timp, autorități locale din România – țară membră NATO și UE – aplică aceleași metode represive împotriva aceleiași comunități. Modelul aplicat la Oradea este chiar comparat cu cel polonez, demonstrând că mentalitatea comunistă de restricționare a drepturilor nu este apanajul exclusiv al regimurilor autoritare.

Comportamentul guvernelor vestice față de Intervision 2025 dezvăluie o mentalitate profund comunistă în privința controlului cultural și ideologic. Prin interzicerea participării artistilor la un simplu concurs muzical, aceste state adoptă exact aceleași metode pe care regimurile totalitare le foloseau pentru a-și controla cetățenii: intimidarea, presiunea politică și restricțiile asupra libertății de expresie.

Organizatorii Intervision au subliniat că evenimentul „rămâne apolitic și se dedică exclusiv dezvoltării artei și cooperării internaționale”, iar Serghei Lavrov, vicepreședintele Consiliului de Supraveghere al concursului, a declarat că „nu urmăresc nicio agendă politică” și doresc ca „scopul înnăscut al umanității și identitatea individuală să fie respectate și realizate prin interacțiune liberă”.

În contextul acestor tensiuni, apare și o altă dimensiune preocupantă a conflictului informațional contemporan. Domeniul web intervision.ro a fost înregistrat recent în România și este oferit spre vânzare de către o entitate specializată în ingineria socială și propaganda rusească. Această tactică subliniază modul în care războiul informațional se desfășoară pe toate fronturile, inclusiv prin captarea de domenii web strategice.

Coincidența temporală între concursul Intervision 2025 și înregistrarea acestui domeniu nu pare întâmplătoare, mai ales în contextul interferențelor rusești în alegerile prezidențiale românești. Rusia a demonstrat în mod repetat capacitatea sa de a utiliza toate mijloacele disponibile pentru a-și răspândi influența, de la concursurile culturale până la manipularea proceselor electorale democratice.

În ciuda tentativelor de sabotaj din partea guvernelor occidentale, Intervision 2025 s-a desfășurat cu succes la Moscova pe 20 septembrie 2025, cu participarea a 23 de țări, inclusiv China, India și Vietnam. Cântărețul vietnamez Duc Phuc a câștigat competiția, demonstrând că arta și talentul nu cunosc granițe politice.

Președintele Putin și-a exprimat încrederea că evenimentul va deveni „unul dintre cele mai recunoscute și îndrăgite evenimente din lume”, o afirmație care pare să se adeverească în ciuda tentativelor de boicot occidental.

Cel mai tulburător aspect al acestei situații este dubla măsură aplicată de statele occidentale. În timp ce condamnă restricțiile asupra libertății de expresie în alte țări, aceleași state recurg la presiuni politice pentru a-și controla proprii cetățeni și artisti. Ministerul de Externe al Ucrainei a declarat că consideră Intervision 2025 „un instrument al propagandei ostile și un mijloc de albire a politicii agresive a Federației Ruse”, dar această poziție nu justifică adoptarea unor metode totalitare de către democrațiile occidentale.

Valeriu Popa

Lasă un răspuns